واشنگتن برای احتمال حفظ قدرت اردوغان آماده است


پرزیدنت بایدن و بقیه واشنگتن، همراه با مخالفان تضعیف شده رئیس جمهور اردوغان در ترکیه، خود را به احتمال پیروزی این رهبر دیرینه در انتخابات سراسری روز یکشنبه استعفا می دهند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، نماینده کنگره، مایکل مک کال، ظاهرا مخالفت خود را با تصویب فروش هواپیماهای جنگی F-16 به ترکیه تا زمانی که آقای اردوغان موافقت کند سوئد را به عنوان جدیدترین عضو ناتو بپذیرد، معکوس کرد.

پیش از این، آقای مک کال تایید فروش F-16 را مشروط به تغییر سیاست های متعدد از سوی آنکارا کرده بود که برخی از آنها در زمان آقای اردوغان بعید به نظر می رسید. به گزارش پولیتیکو، او گفت: «ما مطمئن شدیم که پس از انتخابات، صرف نظر از برنده، سوئد به عنوان متحد ناتو به رسمیت شناخته خواهد شد، بنابراین رأی قبلی «نه» آقای مک کال به «آری» تبدیل خواهد شد.

در همین حال، سینان سیدی، ناظر ترکیه در بنیاد دفاع از دموکراسی ها، به سان می گوید که اعضای دولت آقای بایدن «اساساً در پیروزی اردوغان نقش دارند». «فروش F-16 چندان مهم نیست. این یک فناوری 30 ساله است. اگر سوئد در ازای آن در ناتو پذیرفته شود، این معامله خوبی است.»

علاوه بر فشار کاخ سفید، لاکهید مارتین، سازنده این جت، به سختی در کنگره برای تصویب قرارداد 20 میلیارد دلاری لابی می کند. از آنجایی که لاکهید تحویل طولانی مدت دارد، انتظار نمی رود این جت ها تا چند سال به ترکیه برسند.

با این حال، از آنجایی که تورم ترکیه بیداد می کند و دولت در حال اتمام ارز خارجی است، سرمایه گذاری های خارجی در حال کاهش است و آنکارا به طور فزاینده ای در آستانه ورشکستگی قرار دارد. بنابراین تسلط آقای اردوغان بر قدرت ممکن است آنقدر طول نکشد، حتی اگر، همانطور که عموماً انتظار می‌رود، او یکشنبه برنده شود.

یک خبرنگار مستقر در نیویورک برای “بیشتر مردم ترکیه معتقدند که او در دوره پنج ساله دوام نخواهد آورد، زیرا او نمی تواند اقتصاد را مدیریت کند.” حریترازی کنیکلیگیل به سان می گوید.

با وجود چنین محاسباتی، برخی از رهبران کنگره تا زمانی که حکومت اقتدارگرایانه آقای اردوغان ادامه دارد، با قرارداد اف-16 مخالف هستند. تعداد کمی در ترکیه یا خارج از آن نسبت به عدالت و شفافیت رأی گیری یکشنبه اطمینان دارند.

بر اساس نظرسنجی که روز پنجشنبه توسط گروه ترکی کوندا منتشر شد، 52.7 درصد از رای دهندگان از آقای اردوغان حمایت می کنند، در حالی که 47.3 درصد از رقیب وی، کمال قلیچداراوغلو حمایت می کنند. کوندا به طور سنتی آخرین نظرسنجی های خود را در آستانه رای گیری منتشر می کند و سابقه نسبتا خوبی دارد. با این حال، آیا رای دهندگان به نتایج اعتماد خواهند کرد؟

«داستان‌های زیادی در مورد ناهنجاری‌های رأی‌گیری در اطراف شناور است، برخی قابل قبول، برخی نه. اما بدون روزنامه‌نگاری مستقل و مؤسسات مستقل، همه آنها به سادگی از بین خواهند رفت، شایعات بی‌معنی در مورد سرمایه‌گذاری‌های قبلی. توییت کرد جمعه.

آقای اردوغان در طول دو دهه زمامداری خود در قدرت، کنترل خود را بر مطبوعات، دادگاه‌ها و اقتصاد تثبیت کرده است – که در حال حاضر در بدترین شکل خود از زمان انتخابش به عنوان نخست‌وزیر در سال 2003 به سر می‌برد. در سال 2014 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و بعداً قانون اساسی را در یک همه پرسی بسیار مورد مناقشه اصلاح کرد و تمام اهرم های قدرت را در دستان خود متمرکز کرد.

مانند بسیاری از دیکتاتورهای جهان سوم، آقای اردوغان اغلب به دیکته هایی متوسل می شود که برای جلب جذابیت خود برای ملی گرایان افراطی طراحی شده است. اخیراً او از همه دولت‌های خارجی خواسته است که از استفاده از کلمه “ترکیه” در هنگام اشاره به کشور خودداری کنند و آن را با زبان محلی “Türkiye” جایگزین کنند.

رقیب آقای اردوغان در رقابت کنونی، آقای قلیچدار اوغلو، قول داده است که بسیاری از دیکته های آقای اردوغان، از جمله بازگشت به شکل قبلی حکومت پارلمانی را لغو کند. اگر او همه پیش‌بینی‌ها را زیر پا بگذارد و در نهایت روز یکشنبه به پیروزی برسد، بزرگترین چالش آقای قلیچداراوغلو تقویت اقتصاد خواهد بود.

روز جمعه، واحد پول ترکیه به نقطه عطفی از نظر روانی سقوط کرد، زیرا برای اولین بار 1 دلار رسما با 20 لیر مبادله شد. بسیاری معتقدند ارزش لیر واقعی حتی کمتر است. با افزایش قیمت مواد غذایی، مسکن و سایر ملزومات زندگی، شهرنشینان برای رسیدن به تورم دشوارتر می شوند. بسیاری سیاست های آقای اردوغان را مقصر مشکلات خود می دانند.

رئیس جمهور از افزایش نرخ بهره خودداری کرده است، زیرا او کنترل های خود را بر بانک فدرال تشدید کرده است. او سرمایه گذاران خارجی را ترساند و از آنها خواست که با دوستان خود در هر شرکتی در کشور شریک شوند. تضعیف حاکمیت قانون به یک عامل بازدارنده بیشتر برای مشاغل خارجی تبدیل شد که مایل به بهره مندی از بازارهای بالقوه پرسود ترکیه بودند.

علیرغم وخامت اوضاع اقتصادی، انتخابات سراسری 14 مه بسیاری از مخالفان رئیس جمهور مستبد را ناامید کرد. آقای سیدی می‌گوید از زمان رأی‌گیری، مخالفان حتی «آماتورانه‌تر» شدند. اعضای ائتلاف گسترده ای که برای شکست آقای اردوغان متحد شدند، شروع به تیراندازی به یکدیگر کردند. آنها نتوانستند به طور علنی فساد در حلقه داخلی رئیس جمهور را افشا کنند و اظهارات متناقض بسیاری را به نمایش بگذارند.

آقای قلیچداراوغلو که هرگز یک مبارز کاریزماتیک نبود، در 10 روز گذشته بی‌هدف حرکت کرده است. در عین حال، حامیان سرسخت آقای اردوغان با وجود مشکلات اقتصادی هرگز او را ترک نکردند و اکنون مانند همیشه مشتاق هستند.

ترک‌های ناامید و حامیان آمریکایی و اروپایی آن‌ها خود را برای ریاست‌جمهوری مادام العمر آماده می‌کنند – مگر اینکه یک رکود اقتصادی بیشتر ناگهان آقای اردوغان را کنار بگذارد.




دیدگاهتان را بنویسید