ترامپ ممکن است به زودی با اتهامات جاسوسی و انسداد با بسته شدن تحقیقات جک اسمیت روبرو شود


هنوز مشخص نیست که جک اسمیت، دادستان ویژه، چه زمانی – یا اگر – کیفرخواستی علیه رئیس جمهور ترامپ به اتهام جنایات مربوط به نگهداری اسناد در مار-آ-لاگو ارائه کند. مراحل مقدماتی تحت مهر است. با این حال، سیگنال‌ها نشان می‌دهند که به زودی می‌توانیم شاهد خروج دود سفید از دفتر آقای اسمیت باشیم.

تا جایی که برگ‌های چای خوانا هستند، تهدیدی دولایه برای آقای ترامپ نشان می‌دهند که ممکن است با اتهاماتی در ارتباط با نحوه کار با اسناد مخفی‌شده در خانه‌اش در پالم‌بیچ و تلاش‌هایی که برای پنهان‌کردن این واقعیت انجام داده، مواجه شود. هر دو محکوم به زندان هستند و به نظر می رسد که آقای اسمیت قرار است هر دو را دنبال کند.

آخرین خبر از طریق واشنگتن پست این است که یک روز قبل از بازدید FBI از مار-آ-لاگو در ماه ژوئن، دو تن از کارمندان آقای ترامپ جعبه های کاغذ را جابه جا کردند. او همچنین، به گفته پست، “اسناد طبقه بندی شده را در دفتر خود در جایی که قابل مشاهده بود نگهداری می کرد و گاهی آنها را به دیگران نشان می داد.”

واضح‌تر از همه، گزارش جدیدی است که آقای ترامپ و دستیارانش در بهار گذشته حتی قبل از اینکه احضاریه‌ای به رئیس‌جمهور سابق ارائه شود، یک «تمرین لباس» برگزار کردند، که گفته می‌شود طی آن مراحل چگونگی و مکان را طی کرده‌اند. مواد حساس را از یک اتاقک Mar-a-Lago به اتاق دیگر منتقل کنید. جست و جوی FBI در ماه اوت، پس از این که ظاهراً این عمل انجام شد، انجام شد.

جالب توجه خاص آقای اسمیت، تعامل بین خدمتکار آقای ترامپ، والت نائوتا، و یک کارمند تعمیر و نگهداری مار-آلاگو است که به گفته پست، یک روز قبل از بازدید با یکدیگر مواد طبقه بندی شده را به یک انبار منتقل کردند. جی برات، مقام ارشد ضد جاسوسی وزارت دادگستری، در ماه ژوئن.

گمان می رود که آن کارمند تعمیر و نگهداری با آقای اسمیت همکاری می کند، و همچنین کارکنان محاصره شده آرشیو ملی، که به آقای ترامپ گفته اند که 16 سند را به بازپرس ویژه تحویل داده اند که نشان می دهد آقای ترامپ به طور کامل در مورد روند صحیح هشدار داده شده است. برای بازگرداندن اطلاعات محرمانه گزارش شده است که مطالب ارائه شده توسط یکی از وکلای او، ایوان کورکوران، حاکی از دانش قبلی مشابه است.

برخی از شواهد آقای اسمیت می تواند ماهیت صریح تری داشته باشد. آقای ترامپ اخیراً در «تالار شهر» تلویزیونی بدنام سی‌ان‌ان گفت که «حق دارد» اسناد را از کاخ سفید بگیرد. وی افزود: من این موضوع را پنهان نکردم. می دانید، جعبه ها خارج از کاخ سفید مستقر بودند.

در حالی که این نگاه‌ها هنوز به تصویری با وضوح بالا از آنچه در Mar-a-Lago اتفاق می‌افتاد، قبل از اینکه توسط ماموران فدرال که بیش از 100 سند را در محل آن بازیابی کردند، اتفاق می‌افتاد، اضافه نمی‌کند، آنها می‌توانند اتهامات دو بشکه‌ای را نشان دهند که ناشی از آن است. هم قانون جاسوسی و هم ممانعت.

قانون مانع تراشی فدرال هدف قرار می دهد: “هرکسی که آگاهانه در هر پرونده، سند یا شیء ملموسی به قصد ممانعت، ممانعت، یا تأثیرگذاری بر تحقیقات یا مدیریت صحیح، تغییر، تخریب، مثله کردن، پنهان کردن، پوشاندن، جعل کردن، یا ورود نادرست در هر پرونده، سند یا شیء محسوسی ایجاد کند. از هر موضوعی» مرتبط با تحقیقات فدرال. مدت زندان می تواند به دو دهه برسد.

آقای ترامپ همچنین ممکن است در برابر اتهامات اظهارات نادرست به بازرسان فدرال آسیب پذیر باشد. این قانون مجازاتی را برای هرکسی که «با هر ترفند، نقشه یا تدبیری یک واقعیت مادی را جعل، کتمان یا سرپوش بگذارد» یا «هر گونه اظهارات یا اظهارات نادرست، ساختگی یا متقلبانه را ارائه دهد، مجازات می‌کند». برای تخلف از آن می توان پنج سال مجازات تعیین کرد.

یکی از وکلای سابق آقای ترامپ، تای کاب، به سی‌ان‌ان می‌گوید که غلبه «شواهد دانش گناه» از سوی رئیس‌جمهور سابق، نشان‌دهنده یک «پرونده انسداد شدید» است. او پیش‌بینی می‌کند که آقای ترامپ «به زندان خواهد رفت».

حتی اگر آقای ترامپ بتواند از اتهامات انسداد فرار کند، قانون جاسوسی ممکن است بزرگ جلوه کند. این در واقع مجموعه ای از قوانین است که رفتار خاصی را در ارتباط با جمع آوری، حفظ یا انتشار اطلاعات دفاع ملی یا طبقه بندی شده تجویز می کند. حکم جستجوی Mar-a-Lago به بخشی اشاره داشت که به “جمع آوری، انتقال یا از دست دادن اطلاعات دفاعی” اشاره داشت.

قانون جاسوسی که مربوط به سال 1917 است، برای محاکمه دانیل السبرگ تحلیلگر به دلیل افشای اسناد پنتاگون مورد استفاده قرار گرفت. همچنین علیه یوجین دبس سوسیالیست، اما گلدمن آنارشیست، و جولیوس و اتل روزنبرگ کمونیست که اعدام شدند، استفاده شد. از آن برای متهم کردن جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس و همچنین ادوارد اسنودن، پیمانکار ناسا استفاده شد. او اکنون در مسکو در تبعید است.

اکنون، این آقای ترامپ است که می تواند سنگینی آن را احساس کند، به ویژه مقرراتی که مربوط به کسانی است که به طور قانونی سندی «مربوط به دفاع ملی» را به دست می آورند، و آن را به «هر فردی که حق دریافت آن را ندارد» یا به عمد حفظ کند» و «در صورت تقاضا آن را به افسر یا کارمند ایالات متحده که حق دریافت آن را دارد تحویل ندهد». هیچ تمایزی بین جاسوس، افشاگر یا رئیس جمهور قائل نیست.

وکلای آقای ترامپ، آقای اسمیت را متهم کرده‌اند که مسیر «مبارزه‌ای تهاجمی» را دنبال کرده و یک موضوع اساساً اداری بین آقای ترامپ و آرشیو ملی را به تحقیقات جنایی تبدیل کرده است. روسای جمهور مستقر صلاحیت دارند تقریباً همه اسناد را از حالت طبقه بندی خارج کنند، اما مشخص نیست که آیا رئیس جمهور ترامپ در رابطه با سوابق مربوطه چنین اقدامی را انجام داده است یا خیر.

احتمالاً قانونی که حدود 50 سال پیش امضا شد، یعنی قانون سوابق ریاست جمهوری، در دفاع از آقای ترامپ با مشکل مواجه خواهد شد. به گفته آرشیو ملی، با امضای پرزیدنت کارتر پس از واترگیت، “مالکیت قانونی سوابق رسمی رئیس جمهور را از خصوصی به عمومی تغییر داد”، تمایزی که می تواند به زودی آقای ترامپ را تحت الشعاع قرار دهد.


دیدگاهتان را بنویسید