چه کسی پول گم شده مکزیک را دریافت می کند؟


یادداشت سردبیر: این داستان بخشی از گزارش مرز، پروژه ای از مرکز بین المللی روزنامه نگاران با مشارکت مرکز مرزی خبرنگاران و وبلاگ نویسان است.

برای نسخه اسپانیایی ترجمه شده توسط خورخه لوئیس سیرا، رئیس مرکز مرزی روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان، اینجا را کلیک کنید.

بیش از یک دهه پس از اینکه بازرسان فدرال شروع به توقیف املاک و حساب‌های بانکی تگزاس کردند که متعلق به مقامات سابق مکزیکی بود که خزانه‌های عمومی را غارت کرده بودند، وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ) می‌گوید که بخشی از این پول را به کشوری که در آنجا دزدیده شده است باز می‌گرداند.

وزارت دادگستری گفت که برنامه های ارسال 26 میلیون دلار به مکزیک نشان دهنده یک اولین قدم تاریخی است: ایالات متحده هرگز درآمدهای بازپس گرفته شده از فساد را به همسایه جنوبی خود پس نداده است.

این پول بخشی از ده ها میلیون دلار است که دادستان های فدرال مستقر در تگزاس طی تحقیقات گسترده ای از مقامات ایالتی و شهرداری مکزیک به دست آوردند. تگزاس آبزرور دو سال گذشته را به تصویر کشیده است.

از سال 2012 تا 2018، دادستان ها و ماموران فدرال در هیوستون، سن آنتونیو، کورپوس کریستی و دره ریو گراند به طور تهاجمی مقامات دولتی و صاحبان مشاغل از چهار ایالت مکزیک را هدف قرار دادند که وزارت دادگستری ادعا می کرد سرمایه های عمومی را سرقت کرده و پول را در تگزاس پولشویی کرده اند. . آنها پول های دزدیده شده را در کاندوها در جزیره پادر جنوبی، پمپ بنزین ها و مراکز تجاری در براونزویل، یک برج انباری در سن آنتونیو که نزدیک به 11.5 میلیون دلار فروخته شد و خانه هایی در مناطق آستین و هیوستون ردیابی کردند. این موارد نشان می دهد که چگونه ایالات متحده تلاش می کند تا دزدسالاران را از پولشویی در اینجا باز دارد و کاستی هایی را در مقررات بانکی و املاک و مستغلات آشکار می کند. در نهایت وزارت دادگستری تعقیب را رها کرد، کیفرخواست ها را رد کرد و دعاوی مدنی را بی سر و صدا حل و فصل کرد – اما نه قبل از بازپس گیری ده ها میلیون دلار از طریق ضبط، یعنی روند قانونی وادار کردن مالک ملک به تسلیم دارایی ها.

طرح‌هایی برای بازگرداندن بخشی از این پول – قربانیان جرایم مالی می‌توانند برای بازپس‌گیری وجوهی که وزارت دادگستری توقیف کرده است درخواست دهند – سؤالات جدیدی را در مورد نحوه رسیدگی ایالات متحده به پول‌های کثیف از خارج ایجاد می‌کند. هدف اعلام شده وزارت دادگستری از توقیف این پول ها این است که ایالات متحده را به مکانی کمتر جذاب برای مقامات خارجی فاسد برای پولشویی و بازگرداندن سرمایه های عمومی اختلاس شده تبدیل کند.

توتو آلیکانته، یکی از کارشناسان، گفت: «این پول‌هایی که این دزدسالارها می‌دزدند… اول از همه، مردم کشور را به شدت فقیر می‌کند، و دوم اینکه مکانیسم‌های دموکراسی و حاکمیت قانون را که این کشورها به آن نیاز دارند، تضعیف می‌کند.» فعال حقوق بشر اهل گینه استوایی که در تبعید در ایالات متحده زندگی می کند.

اما بازگرداندن آن پول همیشه آسان نیست. در بسیاری از کشورها، فسادی که در وهله اول اجازه دزدی را می داد، هنوز وجود دارد، حتی زمانی که ایالات متحده تلاش می کند پول را پس دهد.

هنگام بازگرداندن درآمدهای ناشی از فساد، کشورهایی مانند ایالات متحده باید بپرسند “در نهایت چه کسی قربانی فساد است؟” سارا سعدون، محقق ارشد دیده بان حقوق بشر گفت. “در شرایطی مانند این، که در آن سرمایه های عمومی به سرقت می رود … این سوال پیش می آید که چه چیزی بیشتر از همه به نفع مردم است؟”

در سال 2017، دولت مکزیک با ارسال درخواستی به جف سشنز، دادستان کل وقت، خواستار دریافت 2.28 میلیون دلاری شد که دولت ایالات متحده از حساب بانکی برمودا متعلق به خزانه دار سابق ایالت کوآهویلا، هکتور خاویر ویارئال هرناندز، ضبط کرده بود. کواهیلا، که با بخش‌هایی از تگزاس جنوبی و غربی هم مرز است، از سال 2011، زمانی که اخباری مبنی بر اینکه ویارئال و سایر مقامات صدها میلیون دلار از یک کمپین عظیم خدمات عمومی جمع‌آوری کرده‌اند، در وضعیت بد مالی قرار داشت. امروز دولت نزدیک به 2 میلیارد دلار بدهکار است.

ویارئال در نهایت در مکزیک متهم شد که سوابق دولتی را جعل کرده است تا نزدیک به 250 میلیون دلار وام به اعتبار ایالت بگیرد و در ایالات متحده به پولشویی ده ها میلیون دلار از طریق املاک و مستغلات و حساب های بانکی تگزاس متهم شد. رائول سروانتس آندراده، دادستان کل مکزیک در زمان درخواست سال 2017 نوشت: دولت فدرال مکزیک در نهایت مسئول پرداخت بدهی های تقلبی ویارئال است. در آوریل سال جاری، وزارت دادگستری اعلام کرد که 26 میلیون دلار از پولی را که بازیابی کرده است، برمی گرداند.

در مکزیک، این موضوع بحثی را برانگیخت که چه کسی باید این پول را دریافت کند، و سردرگمی در مورد نحوه خرج کردن آن حاکم است. وزارت دادگستری می گوید که دولت فدرال مکزیک متعهد شده است که این پول را صرف برنامه آموزشی فنتانیل کند. مقامات ایالتی در کوآهویلا خواستار بازگرداندن آن به آنها شده اند. آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک گفته است که اگر پول را به کوآهویلا بفرستد، دوباره دزدیده خواهد شد.

ما باید اطمینان حاصل کنیم که با آن به خوبی اداره می شود، زیرا مردم قبلاً می گویند باید به کوآهویلا ارسال شود. نه،” لوپز اوبرادور در یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه مه گفت. برای مردم کوآهویلا، بله، اما ما باید مراقب نحوه مدیریت این پول باشیم.»

فساد و معافیت از مجازات همچنان در سطح فدرال در مکزیک مشکل دارد. لوپز اوبرادور با اتهامات فساد روبرو شده است و نیروهای امنیتی او مرتکب نقض حقوق بشر و جاسوسی داخلی شده اند. ویارئال که در سال 2014 در سن آنتونیو به جنایات مالی اعتراف کرد اما هنوز محکوم نشده است، اوایل سال جاری در دادگاه نیویورک جنارو گارسیا لونا، رئیس سابق افکار عمومی مکزیک، برای تاکید بر اینکه فساد تا کجا می‌رسد. امنیت. هیئت منصفه گارسیا لونا را به دریافت رشوه از قاچاقچیان مواد مخدر مجرم تشخیص داد، و او در یک دادخواست مدنی جداگانه که توسط دولت فدرال مکزیک در میامی تنظیم شده است، متهم به افزایش قراردادها در ازای دریافت رشوه است.

مکزیک همچنین از طرح اتهام علیه دیگر مقامات سابق کوآهویلا کوتاهی کرده است. ویارئال هنوز در مکزیک تحت تعقیب است، اما دادستان‌های آنجا ده‌ها تن از مقامات سابق و پیمانکاران دولتی را که او شهادت داده در یک طرح پیچیده شامل قراردادهای متورم و جعلی درگیر بوده‌اند، متهم نکرده‌اند. ویارئال در سال 2021 در برابر یک قاضی فدرال کورپوس کریستی شهادت داد وام های تقلبی، که تمرکز تحقیقات مکزیک است، بخشی از یک توطئه بسیار بزرگتر برای کلاهبرداری از ایالت و کنترل روند سیاسی در کوآهویلا بود.

رائول بنیتز مانوت، استاد و محقق در دانشگاه خودمختار مکزیک و کارشناس روابط ایالات متحده و مکزیک، گفت: در سطح ایالت، “سیستم های پاسخگویی بسیار ضعیف هستند و فرمانداران بسیار فاسد هستند.” وی افزود: نظارت بیشتری در سطح فدرال وجود دارد، اما “دولت لوپز اوبرادور در مورد مبارزه با فساد جدی نیست.”


هنگامی که وزارت دادگستری در سال 2014 با پسر رئیس جمهور گینه استوایی به توافق رسید تا بیش از 30 میلیون دلار از دارایی های ایالات متحده را تحویل دهد، دادستان ها گفتند که با عواید فساد خریداری شده است، صرفاً بازگرداندن آن به کشوری که از آنجا به سرقت رفته بود، نبود. یک گزینه. رئیس جمهور تئودورو اوبیانگ نگوما امباسوگو از سال 1979 حکومت می کند و مقامات آمریکایی متوجه شدند که وقتی عمارت مالیبو، ماشین اسپرت فراری و یادگاری کمیاب مایکل جکسون پسرش فروخته شد، ممکن است این پول به دست همان خانواده مستبدی که غارت کرده است بازگردد. ملت آفریقای مرکزی برای چندین دهه پسر اوبیانگ که همه آن دارایی ها را خریداری کرد، اکنون معاون رئیس جمهور این کشور است.

پس از هفت سال مذاکره، ایالات متحده و گینه استوایی توافق کردند که نزدیک به 20 میلیون دلار برای برنامه واکسن کووید-19 و بیش از 6 میلیون دلار به یک سازمان خیریه در مریلند به سازمان ملل ارسال کنند.

به گفته آلیکانته، که EG Justice غیرانتفاعی او با بازرسان آمریکایی در تلاش برای درک سرقت دارایی‌های عمومی در گینه استوایی کار می‌کرد، یک مشکل این بود که در زمان اهدای پول، این کشور از قبل یک برنامه واکسن داشت. آلیکانته گفت که وزارت دادگستری راه حل جدیدی برای مشکل بازگرداندن دستاوردهای غیرقانونی به کشورهای خارجی ارائه کرده بود، اما این تصمیمات باید شامل جامعه مدنی در کشوری شود که در آن به سرقت رفته است.

او گفت: «شما باید سازوکارهایی برای پاسخگویی داشته باشید. این خیلی خوب است که می توانید به مردم واکسن بزنید. اما آیا ما اطمینان می‌دهیم که افرادی که بیشتر از دزدسالاری رنج می‌برند در اولویت قرار گیرند؟»

بنیتز مانوت گفت که تلاش برای بازگرداندن پول از طریق سازمان های غیردولتی در مکزیک دشوار خواهد بود. برای یک چیز، لوپز اوبرادور عمیقاً به سازمان‌های غیردولتی، به‌ویژه سازمان‌هایی که با ایالات متحده پیوند دارند، بی‌اعتماد است. از سوی دیگر، سیاست های ضد مواد مخدر و ضد مهاجرت ایالات متحده عمیقاً به کمک مکزیک متکی است.

در مورد کوآهویلا، ایالات متحده یک راه حل بالقوه ساده دارد: استفاده از 26 میلیون دلار برای پرداخت بخشی از بدهی های خرد کننده ایالت. بنیتز مانوت در مورد اینکه چرا ایالات متحده و مکزیک با آن موافقت نکرده اند، گفت: “من پاسخ را نمی دانم.”

“شما باید مکانیسم هایی برای پاسخگویی داشته باشید.”

همچنین سوالاتی در مورد میزان پولی که ایالات متحده بازیابی کرده است باقی می ماند. سوابق دادگاه و نتایج حراج عمومی نشان می‌دهد که ویارئال 34 میلیون دلار از حساب‌های بانکی و املاک و مستغلات را به دولت فدرال و نزدیک به 6 میلیون دلار دیگر را به شهرستان بکسار ضبط کرده است. قضات فدرال در سن آنتونیو بخش‌هایی از توافق‌نامه‌ها را با یک تاجر کوآهویلا و مادرشوهری یک فرماندار سابق مهر و موم کرده‌اند و این امر باعث می‌شود که بفهمیم چه کسی با پول آنها به پایان رسیده است. متهمان همچنین اموالی را پشت درهای بسته تسلیم کرده اند، از جمله یک مرسدس مک لارن، یک خودروی اسپورت کمیاب که می تواند صدها هزار دلار فروخته شود، ویارئال شهادت داد که او آن را ضبط کرده است.

مقامات وزارت دادگستری حاضر به مصاحبه برای این داستان نیستند. در عوض، آژانس در بیانیه ای گفت:

وزارت دادگستری به قربانیان واجد شرایط از دارایی‌های بازیابی شده در مورد بدون هزینه‌ها بخشودگی می‌دهد. گاهی اوقات فقط بخشی از زیان در یک مورد جبران می شود. برای مثال، گاهی اوقات متهم وجوهی را صرف اقلامی می‌کند که قابل بازیابی نیست، مانند هزینه‌های زندگی یا سرگرمی، گاهی اوقات متهم وجوه را صرف دارایی‌هایی می‌کند که نگهداری نشده و بنابراین ارزش آن کمتر از قیمت اصلی خرید است.»

سعدون گفت که شفافیت “در هر دو طرف مرز مهم است.” من فکر می‌کنم این مهم است که مطمئن شویم ایالات متحده به طور کامل تمام دارایی‌های موجود را حساب می‌کند [seized] و مطمئن شوید که پس از بازگرداندن آن به وطن، واقعاً … برای بازپرداخت وام های اصلی یا به راه دیگری برای نفع عموم می رود.»

پست پول گم شده مکزیک را چه کسی می گیرد؟ اولین بار در تگزاس آبزرور ظاهر شد.


دیدگاهتان را بنویسید